برای استفاده از دستبند الكترونيكي، قاضی باید در دادنامه قید کند كه استفاده از‌ این نوع دستبند‌ها برای مجرم بلا‌مانع است.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، استفاده از‌ دستبندهاي الكترونيكي تنها در حوزه تعزیرات انجام مي‌شود و در حدود و قصاص كاربرد ندارد.

از اثرات مفيد دستبند الکترونیکی‌ مي‌توان به اين نكته اشاره كرد که قاضي پس از تشخیص رای را صادر می‌کند و همچنين برای اعزام زندانی به دادگاه يا زندان ديگر و یا حضور متهم نزد محاکم مي‌توان از اين دستبند استفاده كرد.

البته هزینه ‌این نوع دستبند‌ها، در قانون پیش‌بینی نشده است و این طور به نظر می‌رسد که هزینه را سازمانی که مجری آن است پرداخت می‌کند؛ به‌ طور مثال اگر سازمان زندان‌ها مجری طرح باشد بايد‌ این هزینه را بپردازد و قطعا این هزینه‌ها با اداره کل زندان‌هاست.

به لحاظ شكل فيزيكي دستبند الکترونیک، دستبند كوچكي است که آشکار نيست و تنها در حكم نوعي کنترل‌ کننده محسوب ‌مي‌شود و در حال حاضر در برخي از وسایل نقلیه و كشتي‌ها، از جی.پی.اس استفاده مي‌شود كه قابل مشاهده نيست و فقط تردد را در محل‌هاي مختلف نمايش می‌دهد و در مورد متهمان نيز اين چنين است ‌كه این دستبندها به جی پی اس متصل است و کنترل آن از طريق ماهواره انجام مي‌شود.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار